Wednesday 8 August 2012

"tunang org dan akan jadi suami"

andai kate laa kan seorg lelaki menyatakan hasrat kpda seorang perempuan utk dijadikan isteri dan wanita itu bersetuju, adakah ia dikira bertunang walaupun ibu bapa perempuan itu belum tahu atau tidak kenal pihak lelaki?..hehehe...mrepek jap.ikot syarak ye laa..org kite je duk terikot adat.

Alhamdullilah....
saya baru je bertunang dengan seorg muslimah yang hebat pgetahuan nya :)..lama tak lama jugak laa..kami mahu bertunang dalam fatrah kami still student. stuju sama stuju.hmm rasa mcm tergerak je hati utk perkara ni dan akan tertutup lah tirai bujang :)


tapi jgn salah faham okey..baru tunang kan.batas tetap ade kan.sendri pnya akal,sendri fham laa.umpama kucing yang kita jaga dari lahirnya,tidak semestinya akan stay je kan dgn kita.hehehe....

walaupun seusia muda saya ni,kdang2 ada je org akan pertikaikan such as kekukuhan segi kwangan?hmm,mostly...balik zaman zaman org tua kita dulu kan,muda muda je.steady.lepas tu ada je bagi pendapat menganggu study,pandai pandai bagi balance k.soal kehidupan banyak banyak dan banyak sgt kalau nak dipersoal. Allah punya keja kan. insyaAllah,benda baik jgn duk delay.tetapi haruslah,mestilah merancang sehebat,secukup,sepadat mgkin. dan jgn lupa"redha ibu bapa".


"Redha Allah dtg dari Redha kedua ibubapa"



Dah tunang kan..muda-muda ni org kata darah manis.jadi banyak sudut kena jaga,jaga dan jaga..adab adab bertunang mcm Rasulullah pesankan.insyaAllah.nak katakan dugaan dah tentulaa ada.nak tau??try laa sendiri!! untuk pertunangan ni saya tak terlalu komesialkan..hehe..tidak hebohkan..yang tertentu sahaja. 

majlis tunang

utk majlis ni kami hanya buat antara keluarga je..
"nabi kate tunang tidak perlu wawarkan,walimah baru hebohkan"

 pertunangan ini berlangsung sebelum tunang saya ingin fly ke russian utk sambung study.okey rezekikan.. alhamdullilah..
dan saya pulak akan berlayar tahun depan :(. demi kjyaan,cri rzeki,cri ilmu..its okey. jarak menjaga kami.

"Allah bagi apa yang kita perlu,bukan apa yang kita mahu".
 cite punya cite laaa kan..nama pun "tunang org dan akan jadi suami" :p
awal tahun depan,tahun 2013 range bulan 1 ke 2 kami akan bernikah..kejap je tunangkan.lg 5bulan++  lagi. walaupun tunang,ingat masih ajnabi laaa

"Rasulullah bersabda: mata boleh berzina dgn melihat, lidah boleh berzina dengan bercakap, tangan boleh berzina dengan berpegangan. Kaki boleh berzina dengan berjalan ke arah tempat maksiat. Hati pula boleh berzina dgn merindui, mengingati dan membayangi si dia" 

sooooo.....nak tarik diri?sanggup?jadi teruskan...macam mana lagi.. nikah laaa.tak rugi pun..malah melengkapkan separuh dari Agama Islam yg terunggul ni. rezeki lg.. Alhamdullilah.. tapi kami nikah khitbah dulu. mcm saya kata tadi kami student lg dgn jarak mcm ni.Nikah khitbah(gantung) laa yg sesuai bg tidak kontra dgn hukum.dalam plan tindakan kami,mungkin dalam 2tahun++ baru lgsungkan walimah atas sebab sisihan masa,jarak,dan budget.dont wory,akan dijemput.harap ada yang faham..soal bdget kami sendiri yang usaha sendiri.sama sama snang dan susah.beh study shut terus laa pada kerjaya. banyak sgt mafaat,faedah... mcm kita tahu kan. selepas itu awak dah kena pergi dkat bumi russian kan.its okey :)

Allah swt. dah bagi jalan,jalan halal utk saya,utk kami..jadi pilih la kan :)

 "SEBELUM NIKAH SEMUAAAAAAAA DOSA,SELEPAS NIKAH SeMUAAAAA PAHALA" rindu pahala,call pahala...nak apa lagi?kan..confident k.



Tahniah!

Nabi bersabda;
 "Apabila datang kepadamu seorang lelaki, datang untuk meminang yang engkau redha terhadap agama dan akhlaknya. Maka nikahkanlah dia. Bila tidak engkau lakukan, maka akan terjadi fitnah di muka bumi dan akan timbul kerosakan yang merata di muka bumi" ,(Hadith Riwayat Termidzi dan Ahmad) .


"barang siapa diantara remaja berkahwin dalam usia MUDA,maka menangislah syaitan. Dan ia(syaitan) mengeluh:aduh celaka aku,agamanya telah terpelihara dari godaanku."-HR .Ibnu'Addi..



cukup kat sini je..


2 comments: